Cykla Utomhus – Allt du Behöver veta

Att cykla utomhus börjar bli alltmer populärt i takt med att de kalla vintermånaderna vänder blad till sol, vår och slutligen sommar. Inför cykelperioden kan det vara värt att ha koll på några saker, vidare, kan du som läsare ha frågor, som vi på Fitness365 hoppas svara på i denna artikeln om cykling utomhus.

Vilken Sida Cyklar man på?

För dig som kommer ut från vinterdvalan med cykeln för en säsongspremiär kan det vara svårt att hålla koll på om cyklar ska behandlas på likadant vis som bilar väl ute i trafiken. Enligt transportstyrelsen, ska du hålla till höger när du cyklar, och alla omkörningar som görs på cykel sker på vänster sida. För dig som bor i innerstaden kan det vara bra att hålla koll på om det finns några dedikerade cykelfält, vilket det oftast tenderar att göra.

Tänk på att du som cyklist bör följa alla vägmärken och trafikljus som en bil, risken blir annars för dig som innehar ett körkort för ett annat fordon, att körkortet tas ifrån dig, även om det var på en cykel du bröt mot trafikreglerna.

Hur Snabbt Cyklar man?

Beroende på vilken typ av cykel du har, hur underlaget du cyklar på är, samt om du är ute efter att cykla för konditionsträning eller för att transportera dig från punkt a till punkt b, kan cykelhastigheten och hur snabbt du cyklar skilja sig åt. Normalt för dig som cyklar utan avsikt att träna går det i en hastighet på 15-20km/h, medans normalen för dig som träningscyklar är att ligga på en hastighet mellan 30-45km/h.

Hur lång tid tar det att Cykla 1 mil?

Att cykla en mil i ett vanligt tempo utan avsikt att stressa sig fram, tar mellan 20 till 40 minuter beroende på hur snabbt du cyklar, vilket kan variera beroende på cykeltyp och underlag som beskrivet ovan.

Vilka Muskler Tränas vid Cykling?

För dig som cyklar i motionssyfte är det uteslutande ben du tränar, främst framsida lår, samt vader.
Skillnaden för dig som tävlingscyklar är oftast att du har fötter som är fästa i pedalerna, detta resulterar i att du kommer dra upp ena pedalen och trycka ner den andra. När du drar upp pedalen är det baksida lår som främst används, och när du trycker ner är det vaderna i kombination med främre lår som aktiveras.

Detta gör att för dig som tävlingscyklar och presterar på top hela tiden, kan mjölksyra lätt träda fram, en jobbig känsla som går att övervinna genom att fortsätta nöta, och förse kroppen med energi som går ut i musklerna.

Är det bra att Cykla på en Motionscykel?

Att cykla på en motionscykel är bra ur ett konditionsperspektiv, men många som tävlingscyklar utomhus menar på att en motionscykel inte ger ett trovärdigt utfall på vad verkligheten har att erbjuda i den mening att det saknas naturliga element, som kan göra cykling utomhus svårare i vissa avseenden.

Till exempel ger inte en motionscykel motgångar i form av vind, regn eller oväntad vägunderlag, vilket de som motionscyklar utomhus menar på är ett viktigt moment i träningen att ta hänsyn till.

Det går däremot inte att klassa cykling på en motionscykel som dåligt på något vis, ur ett hälsoperspektiv. Genom att cykla tränar du framsida och baksida lår, samt vader, och det är ett utmärkt moment att träna upp för att bygga upp resistans mot mjölksyra i ben. Att träna på en motionscykel gör det även möjligt att passivt träna och samtidigt titta på tv, läsa och svara mails, vilket kan vara bra för dig som annars har en hektisk vardag där träningen kan behöva kompromissas på.

Går det att Cykla Utomhus som Äldre?

I takt med att du blir äldre blir musklerna i kroppen mindre aktiva, vilket gör att de sakta men säkert börjar försvinna om de inte underhålls med träning. Men att cykla som äldre kan i vissa fall göra mer skada än nytta, där risken att ramla omkull och slå sig, kräver oerhört långa återhämtningstider, vilket i en riskbedömning gör det svårmotiverat för en äldre att ge sig ut på en tvåhjulig cykel.

Som svar på detta, finns det tack och lov större trehjuliga cyklar, som gör att balansen inte behöver överansträngas. Dessa trehjuliga cyklar tenderar även till att ha en elmotor som stöd, för de värsta uppförsbackarna, som annars hade varit svåra att ta sig upp för.

Att cykla bidrar även till ett ökat blodflöde, något som påvisats flera gånger ha en positiv effekt på kroppen och immunförsvaret, därför är det oerhört viktigt att motionera som äldre. För de som absolut inte vill utsätta sig för fara genom att cykla utomhus, på varken en två- eller trehjulig cykel, finns det alternativa lösningar istället.

En populär mindre träningsmaskin som går utmärkt att ha i hemmet, är en trampmaskin. Med en trampmaskin använder du samma benmuskler som om du cyklade på en cykel utomhus, bara att det är en någorlunda mobil maskin som enkelt kan flyttas runt i hemmet. Med en trampmaskin kan du även veva händerna i ett önskat motstånd.

Finns på Amazon.se

Trampmaskin

Extremt smidig maskin som gör de möjligt att cykla inomhus, tex när du sitter vid skrivbordet.

En tanke på “Cykla Utomhus – Allt du Behöver veta

Kommentarer är stängda.