Är Snickers Nyttigt? [Genomgång]

Precis som att att kexchoklad ofta är en godisbit som lätt blir misstaget för någonting nyttigt, tenderar en Snickers bar att kvalificera sig in på listan. En Snickers är för många en godisbit, men är även i vissa fall en bar proppad med energi. På grund av dess innehåll av nötter, vilket är känt för att vara proppat med proteiner, är det inte konstigt att Snickers i samband med deras marknadsföring lätt misstas för någonting nyttigt och hälsosamt. I denna artikeln går vi in på djupet ifall det är ett bra mellanmål för dig som aktivt tränar, eller ifall det rent av är någonting som du i allra högsta grad bör undvika.

Vad innehåller en Snickers? (Näringsinnehåll&Kalorier)

För att få bättre förståelse ifall en Snickers är ett bra alternativ för dig som tränar och snabbt behöver energi, ska vi titta på dess näringsinnehåll och kalorier.

Innehåll per 100 gram:

Kalorier: 481
Fett: 23 gram
Kolhydrater: 61 gram
Protein: 8,6 gram
Innehållsfördelning: 43% Fett, 50% Kolhydrater, 7% Protein.

Baserat på ovanstående fakta kan vi snabbt konstatera att en traditionell Snickers bar inte är speciellt innehållsrikt på proteiner, utan istället på kolhydrater och fetter, vilket spräcker myten på att den skulle någonting nyttigt att äta efter ett pass.
OBS! Tänk på att en traditionell Snickers innehåller jordnötter, vilket kan vara oerhört farligt för allergiska personer i din omgivning. Se därför till att inte äta en Snickers bar på gymmet, eftersom spår av nötter kan finnas kvar och cirkulera i luften, även efter du har ätit upp den.

Är Snickers en godis?

Innan proteinbars kom in i bilden på gymmet och träningen, så var en Snickers bar omtalad som ett bra energitillskott under träningen, och inte heller var det helt fel med tanke på hur mycket energi den innehåller. Men för att förtydliga, är en Snickers inte någonting nyttigt, som du kan äta med gott samvete efter ett hårt träningspass, ifall din diet inte kräver att du äter mycket kalorier, med fokus på kaloriåterhämtning efter ett träningspass, utan bör istället ses som en godisbit och ingenting annat.

När är det bra att äta en Snickers?

Som konstaterat ovan innehåller en Snickers bar rikligt med energi i form av kolhydrater och fetter. Med detta sagt delar den starka egenskaper som en Kexchoklad har, vilket är att det kan vara ett bra komplement i din träning när du har tagit ut dig helt under ett lopp eller på ett gympass, och snabbt behöver energi för att återhämta dig eller motverka kramper i muskler på grund av näringsbrist.
Ifall du även står på startlinjen för ett längre distanslopp, vare sig det gäller skidor, cykling, löpning eller simning, så kan en Snickers vara en bra energikälla som proppar kroppen med energi precis innan startskottet avfyras.

Vad kan jag Äta Istället För en Snickers bar?

Istället för att äta en Snickers bar, som om det vore någonting nyttigt, efter ett träningspass, finns det betydligt bättre alternativ för energiåterhämtning efter ett tungt träningspass. Någonting som du behöver efter ett träningspass är energi, det vill säga kolhydrater, men det kan även vara ett ypperligt tillfälle att få i sig lite proteiner i samma veva. Det kan därför vara bra att få i sig en matig dryckyoghurt, eller varför inte en Proteinbar?

Skulle det vara så att du har en förkärlek till Snickers, men hellre prioriterar någonting nyttigare som är bättre efter träningspasset, har Snickers en proteinbar tillgänglig som påminner om den klassiska Snickerssmak som vi alla känner till.

71MwesNQesL. AC SL1500
Amazon köp nu

Det går förstås också alldeles utmärkt att äta en frukt som dessutom är rikt på C-vitaminer såsom en apelsin, och en näve jordnötter, vilket i runda slängar ger dig samma näringsinnehåll som en proteinbar.

Slutsats

För att summera, kan vi konstatera att en Snickers inte är nyttig, och inte heller bör ätas i syfte att få i sig någonting mättande men nyttigt efter ett träningspass, det finns istället andra substitut som är bättre, såsom en proteinbar vilket även finns med Snickerssmak.