Bygga muskler samtidigt som du bränner fett

Väldigt många menar att det du måste välja att antingen bränna fett eller bygga muskler, och påstår att det inte går att göra båda samtidigt. Det är inte helt sant, du kan faktiskt bygga muskler samtidigt som du förlorar fett på kroppen. Mer om hur och några tips för hur du ska göra det kommer finnas i den här artikeln.

Bygga muskler

Det finns många olika typer av fysisk aktivitet som du kan göra för att bygga muskler. Ett av de mest populära sätten är att gå till gymmet. När du går till gymmet kommer du att kunna arbeta på olika muskelgrupper med vikter eller annan utrustning. Du kan också göra övningar hemma med ett motståndsband eller vikter.

Att träna med kroppsvikt gör också att du bygger muskler, dock kan det ta längre tid att bygga en fysik då det är svårt att överbelasta musklerna med endast kroppsvikten. Det finns givetvis övningar för att försvåra det för musklerna och addera tyngd, genom att bland annat ändra position och rikta in övningen mer specifikt på en muskel eller del av muskel, istället för flera olika.

Bränna Fett

Att bränna fett är den delen som är svårast för människor, och tenderar också att vara den största anledning till varför folk vill börja träna. För att bränna fett finns det egentligen endast ett naturligt sätt, även om det är en enkel matematik, vilket är att förbruka mer energi än vad du äter. Det betyder alltså att kroppen måste förbränna mer kalorier än vad du stoppar i dig.

Så för att kunna få högre kaloriförbrukning än intag finns det två sätt, motionera mer eller att äta mindre. Det är alltid bättre att välja mer motion om det är möjligt eftersom det finns fler fördelar med att motionera än att äta mindre.

En kombination av båda, eller snarare att vara vedveten och äta en hälsosam kost tillsammans med träning är vad vi på Fitness365 alltid rekommenderar. Att helt och hållet förbjuda det ena eller det andra, ser vi inte som en hållbar lösning. Vi brukar därför säga att det är okej att äta allting lagom mycket, men att du förstås under vissa perioder ska vara oerhört medveten om vad du äter, och kanske skippar lördagsgodiset, chipsen eller några burkar öl under helgen, för att säkerställa att kroppen inte får i sig ett överskott av kalorier.

Hur Förbränner du Fett Samtidigt som du Bygger Muskler?

Det absolut effektivaste sättet att kombinera att bränna fett och bygga muskler, är att kombinera konditionsträning med styrketräning. Detta tenderar också till att vara det effektivaste sättet att gå ner i vikt, menar många på. Genom att kombinera kondition och cardio med att bygga muskler ser du till att bli större i musklerna, samtidigt som du blir mer ”shreddad”, alltså att musklerna tydligare syns i kombination med att du förlorar kroppsfett.

Med detta sagt kan du i en period varva cardiopass där du ser till att genomföra pulshöjande träningspass såsom spinningpass, löprundor, explosiva pass på crosstrainern, eller varför inte på rodd maskinen. Varva sedan med ett vanligt styrkepass där du passar på att värma upp lite extra, och där du till och med kan varva ner med lågintensiv cardio på slutet, alltså en konditionsövning som du kan genomföra och inte blir anfådd av om du skulle prata samtidigt, som till exempel att power-walka.

t?a=1627248103&as=1588450390&t=1&tk=1&i=1