Är kreatin farligt?

I denna artikel går vi igenom om det är farligt med kreatin, vart det finns och vad det är för något.
Kreatin säljs som kosttillskott och används av väldigt många atleter.

Kort information

I din kropp tillverkas cirka 1-2 gram varje dag av kreatin. Det som kroppen inte använder, överskottet, blir till kreatinin som sedan utsöndras via njurarna. Ämnet finns alltså redan naturligt i kroppen. Det hjälper musklerna att omvandla lagrad energi till rörelseenergi.

Vart hittar du det?

Som sagt, det finns redan i kroppen, men det finns källor för kreatin i maten vi äter dagligen.
En källa är kött och fisk den andra är från kosttillskott. De finns tillexempel på Gymgrossiten.se, men de flesta hemsidor som säljer kosttillskott har det i sortimentet.

Pulver i en skopa.

Hur mycket får vi per dag?

Från maten, kött och fisk, kommer ungefärligt 1 gram in i vårt system per dag. Våra kroppar tillverkar själv också cirka 1 gram per dag.

Farligt med kreatin?

Kreatin är det kosttillskott som det gjorts mest efterforskningar på. Och i dagsläget, enligt litteraturen, går det inte avgöra om det är farligt eller inte med större volymer av kreatin. Så det är viktigt att följa tillverkarens dosering.

Enligt de expertgrupper som forskat på kreatin anser att det är låg risk för att påverka hälsan negativt.
Det gäller då hos vuxna som är friska och intagit 3 gram kreatin per dag under en kortare period.

De vet inte heller, men menar på att det kan påverka negativt vid högre doser en kortare period. Det finns ingen forskning på om det är skadligt att äta 3 gram per dag i en längre period. Men alla de människor som idag tar kreatin enligt tillverkarnas dosering, som är ca 5 gram per dag, har jag svårt att se att det skulle påverka oss negativt på något sätt.

Grupper som borde avstå?

Som det är idag finns det inga forskningar på om det finns grupper som är känsliga mot kreatin.
De grupper jag tänker på är alltså gravida, ammande, barn eller äldre.

Är det nödvändigt med kosttillskott?

Det finns såklart fördelar med att ta kosttillskott, men är det nödvändigt?
Nej, det är det inte. De absolut flesta av oss behöver inte använda kosttillskott.

3 punkter som är viktiga att tänka på gällande kosttillskott.

  • Överdosera inte kosttillskott. 
  • Använd inte kosttillskott tillsammans med läkemedel utan att rådgöra med din läkare. 
  • Använd inte kosttillskott istället för läkemedel.

Obesvarade frågor om kreatin

Forskarna har fortfarande några obesvarade frågor angående kreatin.

  • Hur påverkas njurfunktionen vid höga intag?                                       
  • Hur påverkas kroppen hos dem som äter kosttillskott med kreatin under en längre tid? De få studier som finns är begränsade till några dagar eller veckor.      
  • Är det säkert för hela den vuxna befolkningen att äta 3 gram kreatin per dag under en kort tid? De flesta studier på människa är gjorda på friska atleter som inte är representativa för hela befolkningen. 
  • Vad händer i de vävnader där kreatin lagras? 
  • Hur påverkas kroppens egen produktion av kreatin om någon som har ätit större mängder av ämnet plötsligt slutar äta det.

Det skulle vara otroligt roligt att se om forskningen fortsatte på kreatinet. Så man kunde få svar på frågorna ovan från vetenskapsmän.

seers cmp badge