Stretchning som uppvärmning är ett måste!

Stretchning är ett utmärkt sätt att förbättra din flexibilitet och rörelseomfång. Det hjälper också mot muskelömhet och förebyggande av skador. Det finns många fördelar med att stretcha före eller efter ett träningspass. Man kan självklart stretcha i hemmet, på morgon eller på kvällen. Att stretcha innan ett träningspass kan hjälpa dig att undvika skador, öka ditt rörelseomfång och förbättra din prestation.
En uppvärmning och nedkylning är en viktig del av din träningsrutin.

En uppvärmning innan ett träningspass kommer att höja pulsen, hjälpa kroppen att fokusera på rätt form och öka blodflödet till musklerna. Dynamisk stretching (eller aktiv stretching) är ett värdefullt verktyg för dig som kan hjälpa till att minska muskelspänningar och förbättra rörelseomfånget. Aktiva stretchövningar ökar cirkulationen av blod, syre och näringsämnen till musklerna före, under och efter träning. Du kan mer effektivt använda dessa näringsämnen för bränsle och reparation av muskler efter ett intensivt träningspass. Detta hjälper till att förhindra ömhet eller annat muskelbesvär på grund av träningen.

Efter träningspasset

En nedkylning efter ett träningspass hjälper till att minska muskelömhet och svullnad genom att sänka hjärtfrekvensen och lugna kroppen. Att stretcha efter ett träningspass kan hjälpa dig att återhämta dig snabbare och förebygga skador.

Efter ett träningspass bör du dricka 500 milliliter (0,5 liter) av en sportdryck inom 15 minuter för att ladda musklerna med kolhydrater för bränsle och elektrolyter. Drycken fyller på förlorat vatten samt natrium, kalium, kalcium och magnesium, alla näringsämnen som bidrar till muskelfunktionen efter träning. Drycken bör intas i samband med ett mellanmål som också innehåller vatten och elektrolyter.
Det är fördelaktigt att äta protein efter ett träningspass också. I denna artikel skriver vi om vad forskningen säger om hur mycket protein vi behöver per dag för muskelbyggnad.

Följande är några exempel på stretchövningar:

Uppvärmning med hjälp av gummiband.

Här kommer 3 standard övningar på dynamisk stretchning och uppvärmning inför en övning.

– Du bör svinga med sina armar innan träningen för att värma upp axlar och få ut blod i armbågar och händer.
– Du bör svinga med benen innan träning för att värma upp höfterna och få ut blod i knän och fötter.
– Använd lättare vikter och utför rörelsen så blodflödet ökar till dem musklerna du skall använda.

Det kan vara till stor fördel att använda gummiband till uppvärmningar.