Knäböj – 5 anledningar till att göra dem

Bland många olika gymövningar är knäböj förmodligen det svåraste att bemästra. Vem som helst med normal rörlighet skulle kunna huka sig och stå upp igen, men knäböj är mycket mer än så. Om du tycker att knäböj är svåra att utföra, finns det någon anledning till att du ska fortsätta försöka?
Det finns minst 5 skäl till varför du bör fortsätta att träna och behärska dina squats. Vi kommer också att ge dig en sammanfattning av tips om hur du utför denna rörelse och varför du ska göra det rätt.


knäböj

5 fördelar med knäböj

Här är en sammanfattad lista med 5 skäl till varför squats är en av de bästa övningarna du kan inkludera i din rutin:

1. Du får mer fart och flexibilitet

Böjning och sträckning av benmusklerna gör att dina ledartiklar, senor och ligament smörjs mer. Du kommer att bli mer flexibel och förbättra din benstyrka. Sammantaget kommer det att ge dina ben mer fart och öka din hoppförmåga.

2. Du får mer uthållighet

Även om du inte inser det, får knäböj ditt hjärta att fungera. De stärker dina hjärtmuskler och dina lungor. Således kommer du efter ett tag att börja se att du inte blir trött så snabbt. Det beror på att du har mer uthållighet.

3. De kan förhindra knäskador

Knäböj bidrar inte bara till ledsmörjning; de stärker också dina ledband i knät och andra strukturer i leden. Det är därför som knäböj är en lämplig övning för att förhindra knäskador bland elitidrottare.

4. Förbättrar ditt skeletts hälsa

Knäböj är en utmärkt övning även för äldre, även om de har benskörhet. Rätt teknik med rätt vikt förbättrar ditt skeletts hälsa och ökar benmineraliseringen. Det är ett bra sätt att stimulera ditt skelett att få mer kalcium.

5. Bidrar till att omvandla din kropp

De estetiska skälen är också viktiga. När du hukar regelbundet tonar du dina benmuskler och lägger mycket till din figur. Det är en utmärkt kardiovaskulär träning som påskyndar din ämnesomsättning när du bygger större benmuskler. Således kommer det också att bidra till viktminskning om det är ditt mål.


Tänk på din teknik när du utför knäböj

Tänk på att en dålig teknik och/eller att du inte väljer lämplig vikt kan sluta med att du skadar dina leder(höft, knän och fotleder) och rygg istället för att bidra till din hälsa och välbefinnande.
Dina knän håller vikten från resten av din kropp, och felaktiga knäböj kommer att skapa för mycket tryck och slitage på knäna. Dessutom, om din rygg inte är rak, lutar bäckenet bakåt så ökar du risken för ryggproblem.

Så, förutom att utföra knäböj regelbundet, tänka på din teknik så följ dessa enkla tips när du provar den här övningen:
• Håll ryggen rak
• Håll knäna över dina tår
• Låt inte knäna kollapsa inåt
• Dina hälar ska alltid ha kontakt med golvet
• Håll ett neutralt huvud läge
• Kontrollera rörelsen genom sänkning och stigande fas


Tänk på att äta ordentligt om du vill att dina muskler ska växa. Läs artikeln om hur mycket protein som egentligen behövs per dag för att se så du äter tillräckligt med protein!