LCHF – Bränner fett verkligen fett? Lär dig mer här!

LCHF är en diet som har visat sig vara effektiv för viktminskning samt bidra till ett stabilare blodsocker. Samtidigt kan det finnas nackdelar med dieten, såsom näringsbrist och höga kolesterolvärden. Här går experternas kunnande isär. Precis som med det mesta är det sällan svart eller vitt, utan det kan finnas vissa fördelar och samtidigt vissa nackdelar.

Vad står LCHF för?

LCHF

LCHF står för ”Low Carb High Fat” och innebär att man äter mindre kolhydrater och mer fett. Protein är också välkommet i kosthållningen. Livsmedel som rekommenderas är till exempel kött, fisk, ägg, smör, olja, nötter, feta ostar och feta såser. De grönsaker som ingår i dieten är grönsaker som växer ovanför jorden, till exempel blomkål, broccoli, sparris, spenat, lök, gurka och paprika.

Det som ska undvikas i en LCHF-kost är socker och livsmedel som innehåller mycket stärkelse. Exempel på sådana livsmedel är godis, kakor, glass, läsk, bröd, ris, pasta, potatis, gröt och flingor. Det är alltså snabba kolhydrater som ska väljas bort, eftersom dessa höjer blodsockret snabbt, mycket och tillfälligt. Gällande fullkornsprodukter anses dessa endast som mindre dåliga enligt LCHF, men inte bra. Det är istället fett och protein som ska ge kroppen energi och hålla blodsockret samt mättnadskänslan på en stabil nivå.

Varför fungerar LCHF?

Grunden till all viktminskning är negativ energibalans. För att gå ner i vikt måste kroppen göra sig av med mer energi än vad som tillförs. LCHF är en diet som kan ge negativ energibalans eftersom den höga andelen naturligt fett bidrar till en bättre mättnad och den låga andelen kolhydrater bidrar till ett mer stabilt blodsocker. Eftersom man blir mätt tidigare och håller sig mätt längre, äter man mindre mat totalt sett.

Den låga andelen kolhydrater i kosten innebär också att kroppen måste förbränna fett för att frigöra energi till framförallt hjärnan. Det är alltså egentligen inte fettet i kosten som förbränner fett, men indirekt leder den ökade mättnaden av mer fett i kosten till att man äter mindre och hamnar i negativ energibalans. När det då inte finns kolhydrater lättillgängligt för kroppen att använda frisätts istället fett från fettvävnaden.

Fördelar med LCHF

  • Inga snabba kolhydrater i form av godis, kakor, bullar, glass och läsk, som innehåller mycket energi men inga näringsämnen kroppen behöver och som leder till ett instabilt blodsocker.
  • Kosten innehåller mycket grönsaker, vilket innehåller vitaminer och mineraler samt fibrer som är bra för tarmarna.
  • Mycket protein och fett gör en mätt tidigare och denna mättnad varar längre än om den kommer ifrån snabba kolhydrater.
  • Man behöver inte räkna kalorier utan följer kroppens signaler för hunger och mättnad.
  • Regelbundna måltider med lite mat åt gången. Detta är bra för såväl tarmarna som för blodsockret.

Nackdelar med LCHF

  • En del av de livsmedel som undviks i dieten innehåller viktiga näringsämnen som man går miste om.
  • Dieten innehåller stora mängder fett, vilket kan leda till besvär med gallan och levern. Det kan också leda till högt blodtryck och höga kolesterolvärden. Det finns inte någon långsiktig forskning på denna diet, så hur de inre organen påverkas i längden är oklart.
  • För att hjärnan och musklerna ska få energi när det inte finns kolhydrater att tillgå, måste fettet i kroppen omvandlas till ketonkroppar. När detta sker sänks pH-värdet i kroppen och ens andedräkt kan lukta ammoniak.